Hvad er crowdsourcing?
Crowdsourcing er en metode til at skabe mere og bedre innovation ved at løse problemer sammen med andre.
Som virksomhed kan I bruge crowdsourcing til at dele en problemstilling med mange forskellige interessenter og bede dem bidrage med deres løsningsforslag. Dermed kan I øge jeres innovationskapacitet ved at inddrage deres viden og kompetencer.
Det har vist sig, at de bedste løsninger ofte kommer fra uventede kanter!
“For mig er crowdsourcing et ekstra værktøj i forbindelse med innovation, og jeg tror på, at det kan bruges til at opnå vores ambition om at få bedre koncepter og løsninger.”
Preben Kirk Elkjær4 måder at bruge crowdsourcing på
Crowdsourcing kan bruges på mange forskellige måder. Her finder du de 4 mest benyttede måder til at optimere dine innovationsindsatser på gennem crowdsourcing
Challenges
I crowdsourcing challenges udbydes en udfordring på en platform (fx enten en kreativ- eller innovationsudfordring), hvorefter alle interesserede kan komme med bud på løsninger til udfordringen. Her konkurreres der ofte om pengepræmier, og man kan vælge, om en challenge skal være lukket (idéer kan kun ses af udbyderen) eller åben (idéer kan ses af alle).
Communities
I crowdsourcing communities arbejdes der ofte sammen med andre om en løsning, og idéer lægges åbent ud. Mange communities er baseret på indre motivationsfaktorer, og folk deltager derfor oftest ikke for pengepræmier, men fordi de synes, at det er sjovt eller ønsker at være en del af et fælleskab. Wikepedia eller Dell Ideastorm er eksempler på crowdsourcing communities.
Produkt eller service add-ons
Ved denne type crowdsourcing lader en virksomhed crowden bygge services eller produkter på deres egen eksisterende platform, og derved muliggøres et marked af komplementær innovation. Fx når Apple lader crowden bygge apps og podcasts på deres iTunes platform.
Freelance markeder
Freelance markeder forbinder problemindehavere med problemløsere og benyttes, når du ved hvilken type løsning, du søger (fx ønsker en tekst oversat, udviklet en specifik hjemmeside m.v.). Der findes adskillige freelance platforme herunder Upworks.
Source: Kevin J. Boudreau and Karim R. Lakhani
“Crowdsourcing repræsenterer et firmas eller en institutions handling, der tager en funktion, som engang blev udført af medarbejdere, og outsourcer den til et udefineret (og generelt stort) netværk af mennesker i form af et ‘open call’.”
Jeff HoweHelsingforsgade 14, Building 5347, Office 132, 8200 Aarhus
Copyright © 2017 SMV Crowdsourcing Lab
Privatlivspolitik